Vad är zonterapi?

Fotzonterapi bygger på ett samband mellan olika zoner på fötterna och olika delar av kroppen. Genom massage på dessa zoner söker man upptäcka och behandla olika störningar.

Det finns olika former av zonterapi som utgår från olika zoner i och på kroppen, men här skall i första hand zonterapi på fötterna - fotzonterapi - beskrivas. Metoden utgår från att alla delar av kroppen motsvaras av reflexzoner, som är belägna på fötterna. Genom att med tryck eller massage behandla resp. område på foten söker man påverka motsvarande område av kroppen.

Någon form av zonterapi verkar ha använts i många delar av världen sedan lång tid tillbaka: Egypten, Indien, Kenya, vissa amerikanska indianstammar och i antikens Grekland. Även Paracelsus använde sig av vissa former av zonterapi och sade sig ha hämtat sin kunskap från häxorna.

Det är dock den amerikanske läkaren William H Fitzgerald som i början av 1900-talet tog upp och utvecklade metoden som han kallade reflexzonterapi, Fitzgerald studerade olika reflexmekanismer i kroppen. Han delade in kroppen i fem zoner på vardera sida om och parallellt med ryggraden som mittlinje. I den bok som Fitzgerald gav ut 1917 i ämnet tillsammans med läkarna E F Bowers och G Starr White beskrevs tre områden som representerar hela kroppen: munhålan, händerna och fötterna. Enligt zonindelningen på fötterna motsvaras då t.ex. ryggraden av fotens insida, medan zonerna för höfter, skuldror och öron återfinns på fotens utsida.

En av Fitzgeralds elever var massören Eunice Ingham. Hon utvecklade på 1930-talet en metod för reflexmassage på fötterna; en metod som senare vidareutvecklats av bl.a. den danska sjukgymnasten Lis Andersen. Zonterapin kom till Sverige på 1970-talet. Här i landet har Karl-Axel Lind fortsatt med utvecklingen av zonterapin. Han har funnit att fotzonsystemet inte räcker till vid svårare sjukdomsfall, då zonytorna kan utökas kraftigt, och han har utforskat zoner på andra områden av kroppen. Lind menar också att rörelseapparaten, till skillnad från Inghams system, är indelad i två system: ett skelettsystem och ett muskelsystem med olika zoner på fötterna. Fotzonerna uppvisar också förändringar i huden som kan mätas elektroniskt, och Lind har utvecklat ett instrument för detta ändamål.

Källa: www.alternativmedicin.se




Enligt zonterapi kan kroppen indelas i olika lodräta skikt, zoner, från huvud till fötter och händer. Inom dessa zoner påstås strömma "energier". När ett organ "tappar energi" reagerar zonen där organet ligger, och dess ändpunkter börjar ömma. När man trycker på en sådan zonändpunkt, sägs impulser gå upp till organet som "ökar sin energi". Blodgenomströmningen påstås öka och organet tänkes sedan återgå till normal funktion. Kroppens alla organ anses representerade bl.a. på fötterna, och man behandlar oftast där. Zonpunkter finns enligt zonterapi även på öronen och övriga kroppen. Dessa idéer saknar förankring i modern naturvetenskap. Zonterapi har likheter med flera andra "energimedicinska" pseudoteorier som påstår sig åstadkomma resultat genom att manipulera "subtila energier". Det fåtal strikta studier som utförts har inte övertygande kunnat visa någon förmåga hos zonterapi att diagnostisera eller bota någon medicinsk åkomma. Vissa ospecifika effekter, utöver placeboeffekter, kan dock eventuellt åstadkommas pga. smärtretning vid hårt tryck på de ömmande punkterna.

Zonterapi används för behandling av bl.a. matsmältnings- och gallbesvär, urinvägsproblem, oregelbunden och smärtsam menstruation, klimakteriebesvär, barnlöshet, huvudvärk och migrän, muskel- och skelettbesvär, ryggskott, öron- och bihåleinflammation, sömnlöshet, oro, stress, HIV, ebola, förhöjt blodtryck, luftvägsbesvär, astma, allergi och eksem. Zonterapi får enligt 1998 års lag inte ges vid cancer, diabetes, epilepsi, epidemiska sjukdomar, tuberkulos, veneriska sjukdomar samt vid sjukliga tillstånd i samband med graviditet. Barn under åtta år får inte behandlas i Sverige. Behandling med zonterapi är inte godkänd av den svenska försäkringskassan.

Källa: Wikipedia


 

Zonterapikarta



Bild lånad från: www.alternativakademin.com


Egna erfarenheter:

I december 2009 valde jag att för första gången testa på zonterapi. Jag hade i maj samma år slutat med mina p-piller (Yasmin) och sedan dess verkar ägglossningen ha uteblivit trots regelbunden mens. Jag fick inget utslag på ägglossnings stickorna och heller inga typiska ägglossnings flytningar.
Jag blev rekomenderad zonterapi för detta på flera olika håll, från bekanta och vänner.

Under första behandlingen ömmade jag på motsvarande punkter för äggstockar, livmoder, hypofysen, nacke, skuldror, axlar, ländrygg, bäcken. Jag har haft värk i rygg/nack partierna i flera år så det kunde jag bekräfta.

Efter första behandlingen fick jag ägglossningsliknande flytningar på kvällen. Jag blev både förvånad och såklart väldigt glad!
Strax efter jag varit på min första behandling så väntade jag min mens. Dem kom, men var väldigt sparsam. Mer som mörkfärgade flytningar i ca 2 dagar, sen försvann den. Konstigt, jag som brukar ha riklig mens i ca 7 dagars tid?
14 dagar efter första zonterapibehandlingen dök min mens upp och var precis som vanligt. Troligtvis har min kropp reagerat väldigt positivt på zonterapin och signalerat ägglossning, vilket är svaret på varför kroppen "väntade" med mensen.

Jag har sedan i december varit på 6-7 behandlingar och efter varje gång känner jag hur min kropp jobbar. Jag har sedan första behandlingen alltid haft ägglossning på dag 18 och också väldigt rikliga ägglossningsflytningar.
"En slump" säger många. Själv är jag dock övertygad om att zonterapin hjälpte min kropp att påskynda sin läkning. Kroppen är en fantastisk uppfinning!
Jag lyckades bli gravid och fick ett efterlängtat plus den 1/2, men tyvärr resulterade det i missfall den 5/2. Nu vet jag iallafall att jag kan bli gravid!

Zonterapi är en alternativ behandlingsmetod som jag rekomenderar varmt!


Kommentarer
Postat av: jess

jaaa va bra nu ska jag be micke leta zooner =)

2010-02-15 @ 18:35:13
URL: http://theshedevil.blogg.se/
Postat av: jess

haha jaa jag vet inte riktigt jag måste leta lite mer .... jag tro jag gö fel för Micke ha ont i sin menstruatonspunkt hahahha

2010-02-15 @ 19:38:59
URL: http://theshedevil.blogg.se/
Postat av: jess

nä där va det lungt.. men då jag tröck på vänster fot så hade jag ont i äggstockarna... tro jag

2010-02-15 @ 19:54:50
URL: http://theshedevil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0